חינוך לגיל הרך

חינוך לגיל הרך

“אין מידה וטבע רע בהחלט בילד מישראל, כבר הורונו קדושי ישראל ומרן הבעל שם-טוב…רק שצריכים לדעת איך לשמש בהם ולגדלם!”

(חובת התלמידים, האדמו”ר מפיאסצ’נה, עמוד י’)

 

במסלול חינוך לגיל הרך לומדות הבנות להכיר את עולמם המרתק של ילדים בגיל הרך ובגיל הגן מתוך הקשבה והתבוננות. הן לומדות כיצד ניתן ללוות את הילדים בדרך המיוחדת שבה הם פוגשים את העולם הפיסי ואת העולם החברתי- תרבותי וכיצד לאפשר לילדים רכישה של מושגים ומיומנויות בתחומי הדעת השונים בתוך הקשרי החיים המשמעותיים להם.

תהליך ההכשרה בלימודי המגמה לגיל הרך מבוסס על גישה הרואה בהוראה עשייה ממשית והתבוננות עצמית. על פי גישה זו מרכז ההכשרה היא העבודה המעשית ופיתוח היכולת של התלמידה להיות בדיאלוג עם עצמה, עם הסביבה החינוכית ועם הידע התיאורטי.

תהליך ההכשרה מכוון לטיפוח התלמידה במגמת חינוך בגיל הרך כדמות מעורבת, פעילה ומשפיעה על החברה כבר בשלבי ההכשרה. לכן, במהלך לימודי המגמה נחשפות התלמידות לגישות חינוכיות שונות ולוקחות חלק בעשיה ויישום הלמידה בפועל בתוך גני ילדים.

ישנה אפשרות לבצע חלק מהיחידות העיוניות או לחילופין את היחידות העיוניות ללא היחידות המעשיות, בהתאם ליכולותיה של התלמידה.

מה לומדים במגמה?

פסיכולוגיה התפתחותית- חלק עיוני בהיקף של 5 יח”ל

חלק א- עוסק ביחסים שבין הפרט ובין סביבתו החברתית.

חלק ב- תיאוריות התפתחותיות מרכזיות ובנוסף לומדים להכיר את המאפיינים ההתפתחותיים של קבוצות הגיל השונות בתחומי ההתפתחות השונים.

חלק ג- חלק זה של תכנית הלימודים עוסק בתהליך הלמידה, כחלק משמעותי מהתהליך ההתפתחותי.

בלימודי הפסיכולוגיה נלמדים חומרים מתוך תכנים אקדמאיים בהם נפגשים אנשי חינוך, פסיכולוגיה ומדעי החברה, לימודים אלו סוללים בעבור הבנות הרציניות אפשרות לקבלת פוטר מקורסים מסויימים אם יחליטו להמשיך בלימודיהם באקדמיה.

חינוך הומניסטי- מעשי- אימוני חינוך וטיפול בילד- עבודת גמר 3/5 יח”ל.

במסגרת הלימודים במגמת חינוך, מתנסה התלמיד בעבודה חינוכית במסגרות לגיל הרך ומתמחה בביצוע משימות מגוונות שנועדו לטפח אוריינות מקצועית כמחנך לגיל הרך, תוך כדי שילוב בין תיאוריות חינוכיות לבין יישומן בפועל בכיתות האימון במעונות יום ובגני ילדים.

התלמיד מלווה על ידי מורה מאמן בעל ידע אקדמי וניסיון מעשי בגיל הרך.

בתהליך האימון נלמדות שיטות תצפית שונות שבהן עושים הלומדים שימוש על מנת ללמוד על ארגון  סביבה חינוכית ועל דרכי הוראה מותאמות לגיל הרך.

בתכנית לימודים זו מתנסים התלמידים בתכנון ובביצוע של פעילויות מותאמות לקהל היעד, ובתום תהליך האימון נבחנים הלומדים בבחינה מעשית בהיקף של 2 יח”ל.

ספרות ילדים

ספרות ילדים היא ענף ממקצוע הספרות. מקצוע זה, שלא נלמד כמקצוע מובחן במשך שנות הלימודים בחטיבות הנמוכות, הוא אחד המקצועות החשובים במגמת חינוך, הבאה להכשיר מחנכים מוכשרים ובעלי ידע שישתלבו בעבודה החינוכית בגיל הרך.

התנאים הנדרשים לקבלה למגמה:

רצון כנה ואמיתי להיות שותף ללמידה אחראית ורצינית, ביצוע מטלות עיוניות ומעשיות הנדרשות במגמה, גישה אוהבת וחמה לילדים.

אנו, צוות מגמת פסיכולוגיה וחינוך רואים בלימודי המגמה לימודי בסיס להמשך החיים, הן בתחום האישי משפחתי והן בתחום החינוכי מקצועי.

 

(סקיצה)

עבודת גמר 3 או 5 יח”ל

פסיכולוגיה התפתחותית

30%- הערכה חלופית

70%- בחינה חיצונית